Volkswagen gaat zich meer richten op het maken van elektrische auto’s en technieken als geautomatiseerd rijden. Op die manier wil topman Matthias Müller het sjoemelsoftwareschandaal, waar de Duitse autobouwer vorig jaar in verzeild raakte, achter zich laten.

Volkswagen loopt nu nog achter op het gebied van elektrische auto’s, maar die achterstand wil Müller snel inhalen. Komende jaren wil hij meer dan dertig elektrische modellen op de markt brengen. Volkswagen verwacht tegen 2025 jaarlijks zeker drie miljoen van dit soort wagens aan de man te brengen, goed voor een kwart van zijn totale wereldwijde verkopen.

De plannen die donderdag werden aangekondigd behelzen meer dan 10 miljard euro aan investeringen tot 2025. Een en ander moet deels bekostigd worden door besparingen. Ook gaat het concern de productie van onderdelen voor zijn verschillende automerken samenvoegen.

Truckactiviteiten

Wat de besparingen precies betekenen wordt waarschijnlijk pas later dit jaar duidelijk. Volkswagen onderhandelt nu nog met de vakbonden over ingrepen die zo’n 8 miljard euro aan verbetering van de productiviteit moeten opleveren.

Volkswagen overweegt verder om zijn truckactiviteiten uit te breiden naar de Verenigde Staten. De Duitsers zijn met merken MAN en Scania nu nog niet in Noord-Amerika actief.

Müller zei donderdag ook dat Volkswagen ,,moet leren van de fouten die gemaakt zijn''. In september vorig jaar kwam aan het licht dat het concern dieselauto's jarenlang als milieuvriendelijker aan de man bracht dan ze daadwerkelijk zijn. Volkswagen heeft inmiddels al ruim 16 miljard euro gereserveerd om de ontstane schade af te wikkelen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl